toespraak

Dit is de toespraak die ik niet van de raadsgiffier mocht houden en waar de projectontwikkelaar zo fel op reageert:

Het gaat de gemeente Heusden voor de wind. Staatsraad Bartel heeft de bestemmingsplan procedure er in drie maanden tijd door heen gejast. Normaal duurt zo’n bestemmingsplan procedure 10 maanden. Er is geen StAB onderzoek gedaan naar de giftige westenwind die door het Castellum wordt tegengehouden. De Raad van State verwacht dat ik zelf 10.000 euro neer tel voor een grond onderzoek om aan te tonen dat er gesaneerd moet worden. Kennelijk maakt het de Raad van State niets uit als de giftige grond uit de oude gasfabriek van Heusden in Oudheusden gedumpt is. Ik zou eigenlijk twee derde van mijn griffierecht terug moeten krijgen voor dit schijnproces met slechts 1 rechter. Ondanks dit voortvarende proces klaagt S.C.O. Pladet(VVD) , een kersvers raadslid, tegen wethouder van Mierlo omdat er een publicatie fout is gemaakt. Ik citeer raadslid Pladet 25 mei 2009: Wij van de VVD fractie zijn “not amused”… dat het ook triest is dat ons rechtelijk systeem daar een groot punt van maakt… dat zegt ook iets over de kwaliteit van de wetgeving. Meneer Pladet, is de kwaliteit van de Nederlandse wet alleen goed als er regels en wetten overboord gegooid worden als het u uitkomt? Welke Sogeti-analyse techniek is de basis van deze beoordeling van het Nederlands recht? Dankzij de koningin is de Kroon beoordeling niet door VROM inspectie zuid gedaan maar door VROM Den Haag. Hoe had wethouder van Mierlo nu kunnen voorzien dat de koningin op mijn verzoek in zou gaan? Als ik geen brief had geschreven was het plan er door VROM inspectie zuid er al lang door heen gejast! Over het ambtelijk knuffelen van het bedrijf van der Heijden BV hoor ik meneer Pladet niet praten. Het gaat hier om de aankoop van gronden aan de Nassaulaan, Nassaudwarsstraat en Vendreef in Vlijmen. Naast de hoge aankoop prijs krijgt deze firma zelfs het grondonderzoek van de nieuwe grond alsook de beschrijvingskosten voor de overdracht van de gemeente. De Vendreef 2 is op 11 oktober 2005 gekocht en de gegevens van Nassaulaan 107 en Nassaudwarsstraat 1a zijn op mysterieuze wijze onbekend bij het Kadaster. Tijdens de informatievergadering van 21 april 2009 zegt raadslid de Laat dat er een fors verschil bestaat tussen de taxatiewaarde en de prijs die de gemeente Heusden heeft betaald. Wethouder van Mierlo zegt op 21 april dat hij door het “actief grondbeleid” dit verschil van 16.500 euro kan worden opgevuld uit de algemene reserve. Ambtenaar Beerens verklaart tijdens de informatievergadering dat hij tijdens de onderhandelingen ook een perceel extra onder druk van de heer van der Heijden heeft gekocht dat niet in het plangebied viel. Als die koppeling er niet was geweest had de gemeente dit pand nooit gekocht. Raadslid Louise A.J. van der Heijden vindt het vast niet erg dat haar vader zo vertroeteld wordt.

Het eerste bod op mijn huis was schandalig laag. Heeft meneer Beerens ook zo laag op de panden van Louis van der Heijden geboden, of heeft hij gelijk de hoofdprijs geboden? Geen enkel raadslid praat over de illegale bouw in de Scheidingsstraat op agrarische grond. Er is hier totaal geen bestemmingsplan procedure uitgevoerd en de burgemeester wenst mijn vragen over deze grote handhavings fout niet meer te beantwoorden. Door deze truuk is de agrarische grond aan de Scheidingsstraat in Elshout anderhalf miljoen euro meer waard geworden. Wel geeft de afdeling handhaving zichzelf schouderklopjes en een ruime voldoende voor hun onvoldoende werk.

Mijn buurman heeft het huis inclusief garage in de Van Deelenstraat 132 te Heusden voor 210.000 euro van de Stichting Woonveste mogen kopen. Zoals u in mijn zienswijze van 21 juli 2008 [punt 19] kunt lezen heeft Woonveste mijn buurman een korting van 84.500 euro gegeven. Hierop heeft de gemeente bewust niet gereageerd. Nu bestaat er slechts een gat van 24.000 euro tussen de schadeloos berekening van adviesbureau Duiker en dat van Gloudemans. Op 24 juni 2008 heeft raadslid Jo Nieuwkerk, tijdens de vergadering, het verstandige advies gegeven om even de extra kosten van een onteigeningsproces te berekenen. Ik citeer raadslid Nieuwkerk: “Als je twee jaar kan ophouden dan is het reken sommetje niet zo moeilijk. Dan weet ik wel waar je dat op moet boeken.” Als de gemeenteraad besluit het onteigenings proces te starten kiezen de raadsleden bewust voor de duurste en meest tijdrovende optie. Ik wens u veel wijsheid toe in het nemen van een beslissing.

A Wealthy developer and his large corporation: I will take everything away from you, including your pyama’s and your house. You will become so poor that you will have nothing to wear.
You will have to walk naked due to my lawyer. Hear the sound of it:

mp3: Projectonwikkelaar heeft een hekel aan zielige mensen

mp3: projectontwikkelaar neemt alles af

 

Geef een reactie

